Winnaar Groeneveldprijs 2021

prijs 2021 Lemaire Ton c Nicky RenckensDe Groeneveldprijs wordt jaarlijks door de Stichting Groeneveld uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich bijzonder inzet voor het debat over natuur en landschap en die daarbij een afwijkend, kritisch geluid laat horen. De winnaar van dit jaar is Ton Lemaire.

De radicaal groene denker Ton Lemaire heeft in de afgelopen vijftig jaar in meer dan twintig publicaties de relatie van de mens en zijn omgeving kritisch in beschouwing genomen.

Het spanningsveld tussen cultuur en natuur heeft de cultureel en natuur heeft de cultureel antropoloog en cultuurfilosoof Lemaire zo verrassend en grondig behandld dat em de Groeneveldprijs 2021 zal worden verleend.

De prijs zal uitgereikt worden op 15 oktober op kasteel Groeneveld in Baarn. De laudatio zal worden verzorgd door Pertran Kockelkoren. Aan de prijs is een lezing van de laureaat verbonden.